In de Stentor van 21 november stond een artikel over de kwalijke gevolgen van beeldschermwerk. William Higham heeft met een team deskundigen een pop (Emma) gemaakt, die laat zien wat de gevolgen van ongezond werken met de computer zijn. William schrijft “ik moet bekennen, toen in dit onderzoek schreef zat ook ik uren achter elkaar voorovergebogen over het toetsenbord.”

Uiteraard heb ik een reactie geschreven naar de Stentor (geplaatst 23 november). Want: In die laatste zin zit misschien wel de kern van de problematiek:  waarom zouden we voorovergebogen zitten, als je (met tien vingers) kunt blindtypen?

Blindtypen levert een enorme gezondheidswinst op. Je kunt rechtop zitten, met ontspannen schouders en armen. En er zijn nog meer voordelen: geoefende blindtypers kunnen tot wel 5x sneller werken dan “kijkers”. Deze tijdwinst kan worden besteed aan ander werk: denk aan “meer politie op straat” of “meer handen aan het bed”.

Er is wetenschappelijk bewezen dat blindtypers inhoudelijk betere stukken schrijven. Ze kunnen zich met 100% aandacht richten op hun taak. En in veel beroepen geldt dat het socialer is: de huisarts, agent of baliemedewerker kan immers de persoon tegenover zich blijven aankijken tijdens het typen.

Iedereen kan leren blindtypen. Het hoort zeker thuis in het basisonderwijs (groep 6 of 7), want typen doen we vaker dan schrijven. En volwassenen die regelmatig met een toetsenbord werken, doen er goed aan te investeren in zichzelf: leren blindtypen is zeker mogelijk, ongeacht de leeftijd. Kies voor cursus met begeleiding (zoek op het Centraal Bureau Typevaardigheid). Doe het samen met collega’s, dan stimuleert u elkaar. De investering weegt zeker op tegen de winst voor uzelf en uw bedrijf!

Ingrid van Deelen, Empe

Als u in april een flyer heeft gehad, kan het zijn dat de vermelde lestijden en leslocaties gewijzigd zijn. Heeft u belangstelling voor één van onze cursussen? Kijk op onze site bij "locaties" of bij het online aanmeldingsformulier onder "gewenste cursus". Veel groepen zijn al vol, dus wacht niet met aanmelden!

Wat was dit weer een leuk seizoen! Natuurlijk heeft elk kind een dip gehad, er eventjes geen zin meer in gehad. En zeker weten dat het niet gemakkelijk was. Dat geldt ook voor mij als typejuf: ook ik had soms even geen zin meer. Terwijl de griep nog niet uit m'n lijf was toch doorgaan, de pootjes van de caravan die niet meewerken, storm of sneeuw waardoor ik niet met de caravan op pad kon. 

Maar na de afgelopen weken weet ik weer absoluut zeker dat dit mijn droombaan is! Het is geweldig om de worsteling van blind moeten typen naar blind kunnen typen te mogen begeleiden. En ik heb de laatste tijd zóveel blije gezichten gezien, hoe leuk is dat! Er zijn waanzinnig hoge scores gehaald. Maarliefst 17% van de leerlingen slaagde cum laude, en 9 kinderen haalden zelfs ruim boven de 220 aanslagen per minuut. Een team van deze toppers doet dan ook mee met de NK typen op 13 april. Ik ben trots op al deze toppers, maar wil graag benadrukken dat ik trots ben op alle leerlingen. Tussen al deze kinderen zitten kinderen die een pols of vinger hadden gekneusd en een tijdje niet konden typen, ziek zijn geweest, internetproblemen hadden. En dat de cursus ook succesvol is afgerond door alle deelnemers met dyslexie, vind ik geweldig!

Een slagingspercentage van 100% is mooi natuurlijk. Zeker zo mooi vind ik het dat al deze kinderen een cadeau voor het leven van hun ouders hebben gekregen. Dat beseffen ze misschien nu nog niet volledig, maar straks op het voortgezet onderwijs en in hun latere loopbaan zal het grote voordeel blijken. Daarnaast is er het voordeel van goed kunnen werken in Word: we hebben heel veel geoefend in de les en dat is in de praktijk gebracht met allerlei leuke huiswerk-opdrachtjes. 

De groepen die in september zijn gestart zijn nu klaar, iedereen heeft zijn/haar CBT-diploma (en Word-certificaat) gekregen. Gelukkig is er voor mij nog genoeg te doen: een aantal online-leerlingen, volwassenen die toch ook graag willen leren typen, flyers voor het komende seizoen maken en aanmeldingen verwerken, PowerPoint-workshops geven en natuurlijk alle lesmateriaal weer up-to-date maken. Toch kijk ik nu al uit naar september, om met nieuwe groepen aan de slag te gaan. O ja: aanmelden kan nu al!